2012. december 12.

Mandulás-narancsos omlós keksz

Hétfőn csörgött a telefonom, drága barátnőm hívott, hogy készítek -e valamilyen finom, édes kekszet, amiben van mandula, meg narancs, meg fahéj, meg vanília.
Ugyan tervezni nem terveztem, mert egyáltalán nem vagyunk kekszesek (legalábbis eddig azt hittem), de rávágtam, hogy ok, megcsinálom.
És ma el is jött a nap, végre kezdek kimászni a dáthából, így nekiestem Michel Roux Tésztavarázs című könyvének. Gyorsan rá is találtam egy egyszerű alaptészta receptre, a páte sablée-re. Erről Michel Roux egyszerűen csak ennyit ír: "...úgy olvad el a szánkban, mint semelyik más tésztaféle"

Több sem kellett nekem, körbenéztem a konyhámban, és mivel volt a kamrában minden hozzávalóból így máris nekikezdtem. Végre gondoltam, kipróbálhatom a hétvégi karácsonyi vásárban beszerzett tonkababot is. A tonkabab egy fűszerféle, hatóanyaga gyakorlatilag ugyanaz, mint a fahéjé. Ízben, illatban a fahéjat, vaníliát, szegfűszeget és keserű mandulát idézi egyszerre!!!
És aki egyszer megkóstolja, nagy valószínűséggel függő lesz, mivel csodás aromát kölcsönöz az édességeknek! (Chili&Vaníliánál részletesebb tonkabab-bemutatót is találtok)

Hozzávalók kb 50 db aprósütihez:
250 gramm liszt
200 gramm enyhén puha vaj, kis kockákra vágva
100 gramm átszitált porcukor
2 tojássárgája
egy negyednyi tonkabab lereszelve (elhagyható)
fél narancs reszelt héja

csipet só

a keksz tetejére:
narancslekvár
szeletelt mandula

A lisztet kiöntöttem a munkaasztalra és a közepébe lukat fúrtam a kezemmel. Ebbe került a vaj, a porcukor a narancshéj, a reszelt tonkabab és a só, amit összekevertem, majd következett a 2 tojássárga és ezt is összedolgoztam a vajas-cukros masszával. Majd apránként elkezdtem a lisztet is a széléről belegyúrni úgy, hogy a végén egy sima, puha masszát kaptam.
A mester javaslata szerint a tenyeremmel 3-4szer elnyújtottam magamtóla  tésztát, majd cipóformát kialakítva, folpackba csomagolva a hűtőbe tettem kicsit pihenni és összeállni.
Kb fél óra múlva elővettem a tésztát és apró golyókat formáztam belőle a tenyeremben, majd szétnyomkodtam őket úgy, hogy kb 5-6 centis körök legyenek, közepükön mélyedéssel. Sütőpapírral leterített tálcára tettem őket, vigyázva, hogy azért maradjon hely köztük, sütés közben ne folyjanak össze. Majd mindegyik tésztakorong közepére kávéskanálnyi narancslekvárt és pár szeletelt mandulát tettem.
170 fokra előmelegített sütőben kb 8-10 percig sütöttem őket, az utolsó 1 percben kicsit magasabbra vettem a hőfokot, hogy szép aranybarna színt kapjanak.
A sütőből kivéve rácson hagytam kihűlni, majd tálcára tettem.


4 megjegyzés:

  1. Nagyon tetszik! És nekem van is narancslekvárom :-). Nekem is megvan ez a könyv, de még nem próbáltam ki semmit sem, itt az ideje!

    VálaszTörlés
  2. Én már készítettem belőle pár dolgot, szóval szerintem nyisd ki a könyvet, mert szuper finomságok lapulnak benne! :-)

    VálaszTörlés
  3. Marka, elsöprő sikert arattam ezzel a keksszel, köszi a receptet!! Feltettem a blogra, terjesztem ám! :)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök neki, olvastam is a bejegyzést és jót nevettem :-)))

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...